יום שישי, 14 ביוני 2019

פתאום הכל השתנה

לפני 34 שנים יצאו תלמידי כתה ז'12 בחטיבת הביניים "ברנר" בפתח תקווה לטיול. כשהגיעו לצומת הבונים אירעה תאונה נוראית. רכבת פגעה באוטובוס, שבו הם נסעו. כתוצאה מכך, 19 תלמידים, מורתם, אם מלווה ונהגת האוטובוס נהרגו. האסון הזה, אשר קיבל את השם "אסון הבונים", היה אירוע מזעזע, ששיתק את המדינה באותה תקופה. השנים חלפו, הילדים שלמדו בשכבה גדלו והפכו להורים, אך ילדי כתה ז'12 יישארו תמיד ילדים.
ליאת לידה-סנדומיר, תרפיסטית בהבעה ויצירה, שזהו ספרה השני, נפגשה עם בני המשפחה ועם חבריהם של הרוגי האסון, מהם היא למדה על תכונות האופי של הילדים ועל החוויות השונות שהם חוו, ובעזרת המידע שצברה היא כתבה את ספר הנוער "פתאום הכל השתנה".
בספר אנו נפגשים עם נטע-לי ואלון, תלמידים בחטיבת ביניים, שמתמודדים עם קשיים חברתיים וקשיים נוספים. בשיטוט מקרי בחורשה הם פוגשים איש מוזר למדי עם חלוק ומשקפיים גדולים, שמספר להם סיפור מלפני 30 שנה על ילדים בכתה ז'. הוא מפרט על כל ילד וילד- האהבות שלהם, החברויות ועוד ועוד. 
נטע- לי ואלון נשאבים לסיפורים, מזדהים עם הילדים, ובמקביל מנסים להבין מי זה האיש הזה ולמה הוא מספר להם את כל הסיפורים האלו.
רק בסוף הסיפור הם מגלים, שכל הילדים שעליהם סיפר האיש יצאו לטיול שממנו הם לא שבו, ולגבי זהותו של האיש- את זה תצטרכו לגלות לבד...
מה שאהבתי בספר הוא שהילדים שלמדו בכתה ז'12 חוו חוויות שיכולתי מאוד להזדהות איתן. הספר הזכיר לי נשכחות משנות ה80 (משחקי אטארי, טייפ עם קסטות ועוד ועוד). אפילו החלוקה בין מעריצות ירדנה ארזי למעריצות עפרה חזה מוזכרת שם. הילדים של היום לא מכירים כבר את כל הדברים הללו, ודרך הספר הם יכולים להחשף לחוויות הילדות שלנו, וכמובן לחוויות של ילדי כתה ז'12. 
ודווקא מתוך ההזדהות הזו, כשנטע-לי ואלון מגלים מה היה סופם של הילדים עליהם הם שמעו במשך תקופה ארוכה, הם נותרים המומים. לסוף כזה הם לא ציפו. וגם אנחנו, הקוראים, מבינים דרך זה איך חיים כל כך מלאים, שלמים ו"נורמלים" יכולים להסתיים ברגע אחד.
עצוב.

"פתאום הכל השתנה"
מאת ליאת לידה- סנדומיר
איורים: מירית פירז-ברייטר
הוצאה עצמית
מחיר לצרכן: 96 שקלים
להשיג בחנויות הספרים ברחבי הארץ

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה