יום ראשון, 18 במרץ 2018

בעמק האדר- סקירת ספר

צריך הרבה אומץ כדי לכתוב דברים לא מחמיאים על קרוב משפחה שלך.
אבל למיכאל דימור לא חסר אומץ.
בספר הביכורים שלו, "בעמק האדר", אנו פוגשים את דמותו של מוריץ גולדברג, צעיר יהודי מכפר קטן במדינת הסן שבגרמניה.
במהלך הספר אנו עוקבים אחר סיפור חייו של מוריץ, שמתחיל כצעיר תאב חיים, העוסק במוזיקה, ונמנע מקבלת אחריות. בהמשך מוריץ מתגייס לצבא, נלחם במלחמת העולם הראשונה, מנהל את העסק המשפחתי, מכיר צעירה יהודיה נחמדה, שאיתה הוא מחליט להקים משפחה. ואת שאר קורותיו לא אגלה, כדי לא לקלקל לקוראים.
מה שמעניין הוא שאותו מוריץ גולדברג הוא בעצם סבו של המחבר. 
הנכד, מיכאל דימור, אמנם לא זכה להכיר את סבו, אך מתוך מה ששמע עליו הוא שזר סיפור, שחלקו אמיתי וחלקו דמיוני, כאשר הקורא אינו יודע מתי מתחילים ומתי נגמרים המציאות והדמיון.
ומה שעוד מעניין הוא שאותו מוריץ נשמע אדם חביב ונהנתן, אך בעייתי מבחינת התנהלות ומבחינת התנהגות, והנכד, מיכאל דימור, לא נותן לו שום הנחות. הוא מצייר את הדמות שלו ככזו שמצד אחד היינו רוצים לשבת איתו על כוס קפה (או בירה, כי זה מה שהוא אוהב) ולשוחח איתו על דא ועל הא, ומצד שני נראה שלא כדאי להקשר אליו יותר מדי, מכיוון שהוא מצטייר כטיפוס בעייתי.
למרות שזהו ספרו הראשון, מיכאל דימור מצטיין בציור דמויות עגולות, שקל לדמיין אותן. התקופה המדוברת בספר מתחילה לפני השואה, וכאן אנו נחשפים לחיי היומיום של היהודים בגרמניה, ובמהלך הספר אנו עוברים לתקופה שבה התרחשה השואה, אך הכל נכתב מנקודת מבט של מי שמשקיף מהצד, ומסתבר שגם בזמן שהיהודים הולכו כצאן לטבח, החיים של מי שלא היה שם המשיכו להתקיים, לא כרגיל, אבל המשיכו.
הספר כתוב בצורה פשוטה ובהירה, ולרגעים נראה שמדובר בספר היסטורי, אך הפשטות הזו היא סוד הקסם שלו.
עלילת הספר בדיונית, אך מבוססת על דמויות אמיתיות ומקרים שקרו.
בשביל ספר ביכורים, זהו ספר נהדר ומומלץ.

בעמק האדר
מיכאל דימור
הוצאת epublish.
מחיר 68 שקלים לספר מודפס.
37 שקלים לעותק דיגיטלי.
לרכישה לחצו פה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה