יום חמישי, 24 בינואר 2019

הומור וסיפורי קיבוץ: כל מה שתוכלו למצוא בספרו של יוסף חרמוני

מה לי, שנולדתי וגדלתי בעיר, ולסיפורי קיבוץ?
זה מה שחשבתי בתחילת הקריאה בספרו של יוסף חרמוני "יעקב וקשקשנים אחרים", העוסק בסיפור קורותיו של הקיבוץ הצפוני "איילת השחר".
במהרה גיליתי שגם מי שלא גדל בקיבוץ יכול לקרוא, להזדהות עם חלק מהדברים, ובעיקר להתפוצץ מצחוק מהסיפורים הספק אמיתיים ספק בדיוניים שבספר.
אז על מה הספר?
הספר מורכב מסיפורים מימי ראשית הקיבוץ ועד לשלבים מאוחרים יותר, תוך דילוגים מתקופה אחת לאחרת וחוזר חלילה.
את הסיפורים מספר, לכאורה, יעקב, שהוא יעקב שגב, מותיקי הקיבוץ.
האם יעקב הוא אמיתי או לא? את זה אי אפשר לדעת, אבל זה גם לא משנה.
הסיפורים, שגם בהם אי אפשר להבדיל בין אמת לדמיון, מרתקים ובעיקר מצחיקים. 
מצאתי את עצמי מתפוצצת מצחוק, כשקראתי על ביקורם של בני הנוער מאיילת השחר אצל בן-גוריון, שניסה לנחש לשווא מהיכן הם, ואת הטינה שרחשו אליו תושבי הקיבוץ, לאחר שטעה וחשב, כי הם מכפר גלעדי. מה שגרם לכך, שהזקן היה מוכרח לשגר אליהם מכתב התנצלות מתרפס במיוחד.
הספר מלא בתיאור מעשי קונדס של התושבים הצעירים, כמו, למשל, שרוליק, שמאס בכך שכולם צוחקים עליו, והחליט "לשרוף את הירח", מה שגרם לכולם לפחד ממנו מאותו יום והלאה (במקרה הוא היחיד שידע שבאותו ערב יתקיים ליקוי ירח:)
אך מדי פעם, בין צחוק לצחוק, ישנה התייחסות רצינית יותר, לתושבים, שהפכו את איילת השחר למה שהיא, ואינם עוד. חרמוני מספר, שבאיילת השחר נהוג לומר על מי שנפטר, שהוא "נסע לאירופה". כך שרבים מגיבורי הספר כבר מזמן נסעו לאירופה...
זהו ספרו השני של יוסף חרמוני. הראשון, "היום שבו היא אהבה אותי", זכה בפרס גולדברג ובפרס שרת התרבות לספר ביכורים. חרמוני גר באיילת השחר מאז גיל 9, ומכאן היכרותו המעמיקה עם הקיבוץ וסיפוריו.
לסיכום, ספר מרתק, מצחיק ומעניין. מומלץ!
יעקב וקשקשנים אחרים
מאת: יוסף חרמוני
ערכו: אורנה קזין וארנון לפיד
הוצאת עולם חדש
מחיר: 88 ש"ח
להשיג בחנויות הספרים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה