יום ראשון, 16 בספטמבר 2018

בילוי לסוכות: פסטיבל רמלה עיר עולם 2

למקרה שלא שמתם לב, אנחנו בעיצומו של חודש החגים, הלא הוא חודש תשרי, וממש בעוד רגע נבנה סוכה, והילדים ייצאו (שוב) לחופש.
השנה אני רוצה להמליץ לכם על בילוי משפחתי קרוב לבית, מהנה במיוחד ומתאים לכל המשפחה: פסטיבל רמלה עיר עולם 2, שיתקיים ברחבי העיר במהלך חול המועד סוכות.
הספרה 2 לא נמצאת שם סתם כך. זו השנה השניה, שבה מתקיים הפסטיבל.
בשנה שעברה לא הייתי, אבל שמעתי שהיה נפלא, ולכן שמחתי להצטרף לסיור עיתונאים, שבו ראינו, סקרנו וטעמנו ממגוון הפעילויות, שיהיו בפסטיבל, וגם זכינו לסייר באתרים מקסימים, שנמצאים ממש מתחת לאף, ואיכשהו, לי לפחות, מעולם לא יצא להגיע אליהם.
אז איפה היינו? ומה עשינו?
התחלנו בחצר מוזיאון רמלה, שם שמענו הסבר קצר על העיר, שמסתבר שהיא העיר המוסלמית הראשונה שהוקמה בישראל, ומשמעות השם רמלה הוא חול (רמל=חול בערבית). בתוך המוזיאון זכינו לראות אוסף מיוחד של מטבעות זהב טהור, הכולל 376 דינרי זהב, והוא השני בגודלו בארץ.
במהלך חול המועד יוכלו הילדים להנות מהטבעת מטבעות (5 ש"ח למטבע) בעזרת מתקן משוחזר המטביע מטבעות נחושת.
בעוד כחודש ייסגר המוזיאון לשיפוצים, ולכן כדאי להגיע לשם מהר לפני שייסגר😄. (בסיום השיפוצים- מבנה המוזיאון עתיד להתרחב, כמו גם שטח התצוגה שלו, והוא יהפוך למרכז מידע עירוני לתיירות).
עלות כניסה למוזיאון: 12 שקלים למבוגר, 10 שקלים לילד/גמלאי/חייל/נכה/סטודנט/קבוצות מעל 20 איש, 8 שקלים לתושבי רמלה.

מהמוזיאון המשכנו הלאה לעבר שוק רמלה, ליבה הפועם של העיר, שבו אכלנו ארוחת בוקר של טעימות.
(צילום: שמוליק דודפור)
התחלנו עם סנדוויץ' טוניסאי מקורי אצל חיים, שמכין הכל במקום:
(צילום: רון פלד)
בורקס טורקי אצל בבא חיים:
וגם מיץ לימון אסלי טעים ומרווה  ואיירן תוצרת בית:
גבינות, חמוצים ודגים מלוחים אצל כרמל שבו:
הטעימות היו נפלאות, ועשו לי חשק לחזור לבקר בשוק בקרוב.

מהשוק המשכנו הלאה אל בית ציונה- בית הכנסת ומרז התרבות של קהילת בוכרה ברמלה. התקבלנו בשירה ובריקוד, וגם טעמנו כמה מאכלים נפלאים.
בנוסף, שמענו סקירה על הפעילות שמתקיימת במקום עבור בני גיל הזהב יוצאי בוכרה, וזכינו לצפות בהופעה פרטית של המקהלה שקיימת במקום:
 סיימנו בביקור בבית הכנסת:

משם המשכנו אל המגדל הלבן, שהקמתו הושלמה ב1318, ובימים אלו הוא חוגג 700 שנה (מזל טוב!)
המגדל הלבן הוא המבנה הגבוה ביותר ברמלה, והדעות לגביו חלוקות אם היה צריח או מבצר צבאי. אחרי שעלינו המון מדרגות (לא אגלה כמה. כשתגיעו תספרו😉)- זכינו לצפות ממרומי המגדל על העיר רמלה וסביבתה.
בסוכות, רוב אירועי הפסטיבל יתקיימו בקרבת המגדל הלבן.
בערב הראשון של הפסטיבל תתקיים הופעה חיה של הזמר משה פרץ בפארק עופר, הסמוך למגדל, ובערב השני יופיעו שם יהורם גאון ושרית חדד.
עלות כניסה למגדל: 10 שקלים למבוגר, 9 שקלים לילד/גמלאי/חייל/נכה/סטודנט/קבוצות מעל 20 איש, 8 שקלים לתושב רמלה.

עברנו למתנ"ס הסמוך, שם צפינו בלהקת המחול"רעש", שמורכבת מנערות בגילאי 15-18, והיא אחת הלהקות, שתופיע בפסטיבל, יחד עם להקות מחול נוספות.
בינתיים הגיעה שעת צהריים, וזכינו לאכול ממיטב המאכלים של מסעדת ירושלים- מסעדה בוכרית-אוזבקית:
טעמנו מנות נפלאות: סלטים אוזבקיים (גזר, כרוב, חצילים, סלק, סלסה עגבניות עם פלפל חריף וסלט חי):
במנות העיקריות אכלנו אושפלו, בחש, סמסה, קרפיון בוכרי, מנטו וצ'יבורק:
ולקינוח צ'אק צ'אק ולאבס- ממתק שקדים.
הכל היה טעים כל כך! מומלץ ביותר.
במהלך הפסטיבל יוצעו מנות של מאכלי עדות במחירים סמליים ביריד אוכל מיוחד שיוקם במגדל הלבן.
עם סיום הארוחה, עברנו למרכז טבג'ה, שבו נפגשנו עם אנשי הקהילה האתיופית בעיר, שקיבלו אותנו עם טקס בונה (טקס הקפה האתיופי המסורתי), כיבדו אותנו באינג'ירה, וסיפרו לנו על הקהילה האתיופית:
להקת אמא אדמה הופיעה בפנינו בריקוד ושיר, ששימחו את כולנו:

סיימנו את היום בבריכת הקשתות המפורסמת:
(צילום: רון פלד)
הבריכה, בת 1200 שנה, היא אחת מאבני הדרך בקולנוע הישראלי. היא שימשה כאתר צילום של הסרט "חסמב"ה ונערי ההפקר". ישבנו שם בסירות, ושטנו במערה הקסומה. הבריכה פתוחה בכל ימות השבוע, גם בלי קשר לפסטיבל, ומומלץ מאוד מאוד לבקר בה!
עלות כניסה לבריכה: 14 שקלים למבוגר, 12 שקלים לילד/גמלאי/חייל/נכה/סטודנט/קבוצות מעל 20 איש, 10 שקלים לתושבי רמלה.

מה עוד יהיה בפסטיבל?
- הצגות בהיכל התרבות למבוגרים וילדים. בין השאר תתקיים ההצגה "סוליקא" של תיאטרון באר שבע בעלות של 50 שקלים בלבד לכרטיס!
- הופעות לילדים: יובל המבולבל, הדוד חיים, שוקו וניל, ההצגה מולאן.
-טברנה יוונית: בערב הראשון יתארח טריפונס אצל שמעון פרנס.
- שמחת בית השואבה: להקה חסידית בערב הראשון לפסטיבל.
-הפעלות ואטרקציות לילדים בכל יום מהשעה 16.00 ליד המגדל הלבן: ליצני רחוב, מופעי קרקס, נגנים, מוזיקאים ופסלי רחוב.
-תהלוכה ססגונית ברחבי העיר ביום הראשון לפסטיבל בהשתתפות להקות מקומיות, בובות ענק, מתופפים, הולכי קביים ועוד.
-הפתעות וקבלת פנים בסוכה הציבורית ברחבת מתחם העירייה.

פסטיבל רמלה עיר עולם 2 יתקיים בחול המועד סוכות, 25-27.9.18 בין השעות 11.00-23.00.
רוב האירועים חינם. חלקם בתשלום סמלי.
ניתן לקנות כרטיס משולב של כניסה לשני אתרים או שלושה במחיר מוזל.
כמו כן, יתקיימו סיורים מודרכים באתרי התיירות (העלות כוללת כניסה לאתרים ומדריך) בכל ימי הפסטיבל בשעות 8.30-13.00. המפגש בבריכת הקשתות, רחוב ההגנה 12. הרשמה מראש בטלפון: 08-9292650. כרטיס לסיור מודרך למשפחות: 50 שקלים למבוגר, 30 שקלים לילד.