יום רביעי, 26 בספטמבר 2018

ארץ זבת חלב ודבש- האמנם?

כבר שמענו רבות על מרבד הקסמים ועל מבצעים להעלאת יהודי תימן לארץ, ותמיד נראה לנו שזה קרה ממש מזמן.
בספרה החדש לנוער של עמלה עינת, "הבריחה לשומקום", אנחנו פוגשים שני נערים, בני דודים, שמעון ומאיר, שעוזבים את תימן. אחד מגיע לארץ ישראל והשני לקנדה.
למרות שסיפורם של בני הדודים מתרחש לפני שנים מועטות, גם להם נכונה דרך קשה וארוכה, והקורא מלווה אותם בנסיונות ההסתגלות שלהם לארץ החדשה.
 סיפור הגעתם של בני הדודים למקום החדש הוא לא פשוט בכלל. שניהם נלקחים בניגוד לרצונם. שמעון מוברח ארצה על ידי שליחי הסוכנות, ומגיע לישיבה חרדית, שלא מתאימה לו כלל.
מאיר, בן דודו, נלקח לקנדה על ידי נציגי כת של חסידים, שגם הם שולחים אותו ללמוד בישיבות שאינן מתאימות לו.
כל אחד מבני הדודים מנסה לברוח מהישיבה, תוך לקיחת סיכון רב, מתוך הבנה שהם לא יכולים להשאר שם יותר.
כשקראתי את הספר, הוא נשמע לי בדיוני, אך אז גיליתי שהוא מבוסס על סיפור אמיתי.
מסתבר שלפני כשנה וחצי הוברחו שתי משפחות יהודיות מתימן לישראל. התהליך התרחש בסודיות גמורה, כדי לשמור על בטחונן של המשפחות שנותרו שם, אך למרות זאת, כשהגיעו המשפחות ארצה- כמה צלמי עיתונות צילמו אותן, ובכך גרמו למשפחות, שנותרו בתימן, לסבל גדול ולמאסר.
עמלה עינת, ששמעה על הסיפור הזה, חיפשה דרך להגיע אל המשפחות, ושמעה על כך, שהן הגיעו אל מרכז קליטה מרוחק, מבלי לדעת מה צופן להן העתיד. ילדי המשפחה הועברו לישיבות אשכנזיות, שבהן חוו רעב, אומללות וזרות.
עינת, סופרת, חוקרת ומומחית בכירה בתחום לקויות למידה, הרגישה שהיא חייבת לכתוב על כך, ויצרה סיפור, שהוא אמנם בדיוני, אך נשען על מקרה אמיתי.
לאחר שהבנתי את הרקע לכתיבת הסיפור נותרתי המומה מכך שמשפחות שלמות חוו סבל כל כך קשה, וזאת לאחר שהגשימו חלום להגיע אל ארץ הקודש. אני בטוחה, שלא כך דמיינו בני המשפחה את החיים בארץ.
הספר מיועד לנוער, אך גם אני קראתי אותו בשקיקה.
מומלץ וחשוב.

הבריחה לשומקום

מאת:עמלה עינת
הוצאת הקיבוץ המאוחד
מחיר לצרכן: 72 ש"ח. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה