יום רביעי, 19 בספטמבר 2018

אמא היא גם אבא/ ציפי שחרור

"אין לך אבא?" שאלה אסנת את תמר חברתה.
"בטח שיש לי... אבל..."
"אז למה את אמרת שאמא שלך היא גם אבא שלך?" המשיכה לשאול, "ולמה הוא אף פעם לא בבית? ולמה הוא לא בא לבקר אותך?"
סדרת "ראשית קריאה" של הוצאת כתר היא סדרה ותיקה, שאהבתי לקרוא בתור ילדה. הייתי בטוחה שהסדרה הנ"ל כבר אינה קיימת, כך שהופתעתי עד מאוד כשקיבלתי את הספר "אמא היא גם אבא" מהסדרה עם אותו לוגו מוכר, עמודים מנוקדים ואיורים יפהפיים ומלאי חן.
סגנון האיורים היה מוכר לי מאוד. בדקתי וגיליתי שהמאייר הוא איתן קדמי, שבאיוריו נתקלתי כבר פעמים רבות, והוא אחד המאיירים החביבים עלי.
אבל לא רק איורים יש כאן. יש גם סיפור😄.
הספר, שאותו כתבה הסופרת ציפי שחרור, יוצא עכשיו בהוצאה מחודשת, לאחר שיצא לראשונה ב1989, והפך לקלסיקה.
על מה מסופר?
תמר היא ילדה למשפחה חד הורית. היא גרה עם אמא שלה ללא אבא. איפה אבא של תמר? זה סוד. אף אחד לא יודע. אפילו לא חברתה הטובה ביותר, אסנת. המידע הזה נסתר גם מהקורא. במהלך הקריאה ניסיתי לנחש איפה נמצא אבא של תמר, האם הוא חי או מת. העלתי השערות רבות, ואני חייבת להודות, שכשהסוד נגלה לבסוף הוא הפתיע אותי מאוד.
למי מיועד הספר?
כפי שכתבתי הספר הוא חלק מסדרת ראשית קריאה, כך שהוא מתאים בראש ובראשונה לילדים, העושים את צעדיהם הראשונים בעולם הקריאה. הספר מנוקד ונעים לקריאה. כמובן, שאפשר גם להקריא לילדים. השפה מובנת וברורה.
בנוסף, הספר מתאים מאוד לילדים למשפחות יחידניות, שדרך הספר אולי ירגישו טוב יותר עם מצבם, ויראו שהם לא היחידים שמתמודדים עם מחסור בהורה. 
מה אהבתי בספר?
אהבתי את העיסוק הנדיר יחסית בספרות במשפחות חד הוריות.
גם בימינו, עדיין ברוב הספרים ישנו מבנה "קלאסי" של משפחה עם זוג הורים, ומבחינה זו הספר (שיצא לראשונה לפני כמעט 20 שנה להזכירכם...) לגמרי הקדים את זמנו. ייתכן, שזו הסיבה שהוא יוצא כעת בהוצאה מחודשת. כיום ישנה יותר פתיחות לנושא של משפחות יחידניות.
לסיכום, ספר מקסים, שמטפל בנושא חשוב בצורה זהירה ורגישה.
מומלץ.

"אמא היא גם אבא"
מאת ציפי שחרור
איורים: איתן קדמי
הוצאת כתר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה