יום שני, 27 בנובמבר 2017

לפעמים מותר להגיד כן... וגם לא...

"מה?! בלי שום חוקים או כללים מחייבים?" השתוממה נטע. "בלי 'לא' או 'אסור' חד וברור?" "לא ולא", צחקה קטיה. "אין אצלנו איסורים או הוראות או אפילו הרהורים בעניין. והמילים 'אסור' ו'לא' אינן קיימות אצלנו בלקסיקון. אם כבר, אצלנו אומרים הרבה 'כן' ו'מותר' וכל השאר." (מתוך "סיפור בקיצור על מותר ואסור")
נטע הנמלה חיה כל חייה בתחושה שהיא "חלק מהעדר", וחייבת לעשות מה שכל הנמלים עושות. בכל בוקר היא יוצאת לעבודה יחד עם חברותיה. אבל נטע רוצה גם לצאת, להנות, ללכת להצגה, מופע, חופשה.. בעקבות פגישה מקרית עם קטיה הקיפודה, היא לומדת שהיא יכולה לפעמים גם לעשות דברים למען עצמה, ולהגיד "מגיע לי". אבל מה יקרה כשהיא תספר על כך לשאר הנמלים? את זה כבר תצטרכו לגלות בספר.
את הספר "סיפור בקיצור על מותר ואסור" כתבה בלינדה בן-עטר-קוטלר, מורה לחינוך מיוחד מעל 20 שנה, יועצת חינוכית ומטפלת בעזרת בעלי חיים. הספר "סיפור בקיצור על מותר ואסור" הוא ספרה השלישי. את הספר כתבה בעקבות תובנות שלה כבוגרת באשר לדרך חינוכה וגידולה. בספר ניסתה בלינדה להציג נקודת איזון אחרת בין הצורך לפעול לטובת הכלל והרצון לפעול לפי צו המצפון. כמו בספריה הקודמים, גם בספר הזה בלינדה בחרה בדמויותיהם של בעלי חיים כדי להעביר את המסרים השונים.
האיורים המקסימים של איגור קוביאר הם יפהפיים ועתירי הבעה. דרך האיורים, נשקף התהליך שעוברת נטע בהפיכה מפועלת צייתנית לנמלה בעלת יכולת בחירה.
הספר יכול להתאים, לדעתי, לילדים "מרובעים", שהולכים בתלם וחוששים לפעמים להביע את דעתם. ילדים מופנמים יפיקו ממנו תועלת. דרך הסיפור של נטע הנמלה, אפשר לערוך דיון עם הילדים לגבי חריגה מהכללים, ומתי מותר להגיד "לא".

"סיפור קצר על מותר ואסור"
מאת בלינדה בן-עטר-קוטלר.
איורים:איגור קוביאר.
הוצאת "אוריון"
מחיר לצרכן: 45 שקלים.
להשיג בחנויות הספרים , בחנות ההוצאה ובחנות המקוונת


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה