יום ראשון, 12 במאי 2019

את הספר הזה לא תוכלו להניח מהיד

ביום השואה האחרון חיפשתי ספר, שאותו אוכל לקרוא, ושיתאים ליום הזה.
התחלתי לקרוא את "ניצחון בלתי אפשרי- מהתופת של גטו מינסק לזוועות של מחנות סיביר" מאת אנטולי רובין, ולא יכולתי להניח אותו מהיד.
את השם אנטולי רובין לא שמעתי קודם לכן, אך מיד לאחר הקריאה רצתי לברר עליו עוד ועוד פרטים.
הספר, שיצא לראשונה בשנת 1977, נקרא אז "מגפיים חומים מגפיים אדומים- מגטו מינסק עד מחנות סיביר", והוא נכתב ברוסית ותורגם לעברית.
כעת יצאה הוצאה חדשה של הספר תחת השם שהזכרתי עם שכתוב של הסופרת גלילה רון-פדר-עמית, שאפילו הכניסה חלקים ממנו לאחד הכרכים של סדרת הילדים הנערצת (לפחות על ידי הבן שלי וחבריו) "מנהרת הזמן".
אז על מה מספר הספר?
הספר מגולל את קורות חייו של אנטולי רובין, שחייו היו כל כך קשים ומרובי צרות, שכמעט אי אפשר להאמין, שכל מה שקרה לו קרה לבן אדם אחד.
כבר כנער, נאלץ אנטולי להתמודד עם אובדן, כשכל בני משפחתו נרצחו בשואה, והוא הצליח עם הרבה תושיה להשאר בחיים, תוך בריחה ממקום אחד למשנהו.
רק עלילותיו בתקופה הזו היו יכולות להרכיב ספר, אך גם מה שקרה לאחר מכן מרתק ומזוויע לא פחות, כשאנטולי נאסר, בעקבות עלילת שווא, ונאלץ לעבוד בפרך במשך 5 שנים בסיביר הקפואה.
לאחר שחרורו הוא הפך לפעיל ציוני, ובעקבות פעילותו נאסר שוב, וגם הפעם, בנוסף ל"פשע" הציוני הועללה עליו עלילה נוספת, שהוא זמם לרצוח את חרושצ'וב, מה שכמובן לא היה ולא נברא. בעקבות ההאשמות האלו נגזרו עליו 6 שנים נוספות, והפעם במחנות מורדוביה.
גם לאחר שחרורו השני, הוא כמעט נאסר בשלישית. ברגע האחרון הוא הצליח, שוב עקב תושיה וחוכמה רבה, לחמוק ממאסר נוסף, ואפילו השיג אישור עליה ארצה.
לאחר שעלה אנטולי לארץ, הוא הצטרף לקבוצה של פעילים למעם מאבק לפריצת שערי העליה מברית המועצות, וזכה בשנת 2012 להדליק משואה ביום הזכרון לשואה ולגבורה.
לפני כשנתיים וחצי נפטר אנטולי רובין. אלמנתו, ד"ר קרני רובין, החליטה להוציא לאור את ספרו בשנית עם שכתובה של גלילה רון-פדר-עמית, וזהו מסמך מרתק למי שרוצה לקרוא על התקופה ההיא ועל הקושי של יהודי ברית המועצות לשמור על יהדותם ועל ציונותם.
נ.ב. אני רק חייבת לציין, שיש לי נגיעה אישית לדבר. סבי, נח אלינסון ז"ל, סבל גם כן מחקירות של הק.ג.ב, מציטוטים לטלפון וממעקבים אחריו עקב פעילותו הציונית ועזרתו ליהודי ברית המועצות לעלות ארצה. אבל זה כבר נושא לכתבה אחרת:)

"ניצחון בלתי אפשרי"
מאת אנטולי רובין
הוצאת ספרי ניב
מחיר לצרכן: 98 שקלים
להשיג בחנויות הספרים ברחבי הארץ או בחנויות הספרים המקוונות. 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה