יום רביעי, 25 ביולי 2018

אסתר של הסיגריות/ יוסי וקסמן- ביקורת ספר

כשקראתי את "אסתר של הסיגריות", ספרו החדש של יוסי וקסמן, לא יכולתי שלא לחשוב על סבתי, שנפטרה לפני 30 שנה.
אמנם היא לא עישנה, גם לא הייתה לה פיליפינית צמודה כמו לאסתר, והיא בטח לא הייתה בוטה כמוה, אבל משהו בסיפור של אשה שגרה לבדה בדירה, יש לה שני ילדים, והיא שומרת על אופטימיות למרות שהגיל כבר מתחיל לעשות את שלו- גרם לי לחשוב על הסבתא שהייתה לי לזמן קצר כל כך.
אבל אסתר קרפפן היא לא אשה רגילה. קודם כל היא מיני-סלב (לפחות בעיני עצמה). בצעירותה היא הייתה מעצבת אופנה, כנראה ידועה, וחיה חיים בורגניים אמנם, אך גם עם כמה גיחות לחו"ל ואפילו רומן עם גבר צרפתי.
בספר אנחנו פוגשים את אסתר בשנות ה80 שלה, כשהיא חיה בדירה עם המטפלת הצמודה רקל, ולמרות שכלה החריף,  יש לה מדי פעם הזיות. או שאלה לא הזיות?
בתחילת הספר אסתר פוגשת עם סבתה הזקנה, שמתה לפני 70 שנה, אך בכל זאת באה לבקר אותה בבית, ומבשרת לה שבעוד 9 חודשים תוולד לה תינוקת.
אסתר שומעת את הבשורה, ומאותו רגע היא מתכוננת ללידה. בספר אנחנו עוברים יחד איתה שבוע אחרי שבוע בהתקדמות ההריון, שבמהלכו היא מנסה לשכנע את בתה, את המטפלת ואת השיפוצניק (שגם הוא חלק חשוב מהסיפור) בהריון שלה.
אמנם בהתחלה זה נשמע לא אמין במיוחד, אך לאט לאט כולם מתחילים להטיל ספק ולחשוב שאולי בכל זאת יש לה תינוקת בבטן...
אז מה קרה בסוף? הייתה לידה?
את זה תצטרכו לקרוא לבד:)
הספר המיוחד הזה גרם לי להנאה רבה. יוסי וקסמן כותב את הדמויות כמו שהן מדברות. לכל דמות יש את השפה שלה וביטויים הייחודיים לה, והספר מדלג בקלילות בין שפה גבוהה לנמוכה, בהתאם לדמות שעליה מסופר. התחושות שלי כלפי גיבורת הספר, אסתר, נעו בין רחמים לבין רצון להיות חברה שלה. אין ספק שוקסמן יצר כאן דמות עגולה, שקל לדמיין.
אז שווה לקרוא? בטח! רוצו לחנויות.

אסתר של הסיגריות
מאת יוסי וקסמן
הוצאת ידיעות ספרים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה